Co zwiedzić w gminie Polkowice? Jakie miejsca polecić znajomym? Z pomocą przychodzi aplikacja naMIEDZI – elektroniczny przewodnik turystyczny po Zagłębiu Miedziowym.
Aplikacja naMIEDZI jest bezpłatna i przeznaczona na smartfony oraz tablety. Jest dostępna również przez przeglądarkę internetową na stronie www.namiedzi.com. Łatwo można ją znaleźć na gminnej stronie www. polkowice.eu, w zakładce „Promocja Gminy”.
Aplikacja ma charakter otwarty i podmiot nią administrujący (KGHM) na życzenie samorządów dokłada kolejne punkty do map w aplikacji, opisując je treścią lub krótkimi filmikami. naMIEDZI wykorzystuje wszystkie możliwości urządzeń mobilnych, prezentując obrazy 360°, zdjęcia, filmy, modele 3D rozszerzając tym samym otaczającą nas rzeczywistość.
Do skorzystania z aplikacji naMIEDZI wystarczy telefon komórkowy lub tablet z dostępem do Internetu, funkcją lokalizacji i Bluetooth. Dzięki zastosowaniu technologii Beacon, treść niektórych punktów jest ukryta i wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik aplikacji znajdzie się w konkretnej lokalizacji. Zachęca to do aktywnego zwiedzania Zagłębia Miedziowego.
Aplikacja działa w dwóch systemach operacyjnych: Android lub iOS. Każda z gmin, która zdecydowała się skorzystać z zaproszenia do współtworzenia aplikacji, przekazała twórcom projektu opis i zdjęcia miejsc na swoim terenie, które warte są odwiedzenia. Miejsca te tworzą mini trasy turystyczne po konkretnych miastach czy gminach.
– Całe Zagłębie Miedziowe to prawdziwa kopalnia atrakcji turystycznych. Warto to pokazywać, żeby ten region nie kojarzył się tylko z przemysłem, ale także z walorami naszej przyrody i pamiątkami historii – uważa burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.
W Polkowicach są to głównie miejsca związane z górniczym charakterem naszego miasta (np. pomnik „Górnikom Polskiej Miedzi”, makieta szybu górniczego czy wagonik górniczy), ale także te związane z historią miasta, jak wiatrak holenderski czy kościół pw. św. Michała Archanioła. Każde z tych miejsc będzie oznaczone w terenie aluminiową tabliczką.
– Aktualnie jesteśmy w trakcie ujednolicania systemu identyfikacji miejskiej, który pozwoli na atrakcyjne oznaczenia szlaków i miejsc. Skutecznie udało się nam oznaczyć drogę św. Jakuba dodatkowo tworząc pieczątkę miejską, pamiątkową przypinkę i tablice informacyjne. Przychodzi czas na oznaczanie kolejnych miejsc i szlaków dbając o ich kreację i osobliwą tożsamość, co wpisuje się w całość zadania, jakim jest kreowanie marki „Polkowice” – mówi Karol Pikor z wydziału promocji, turystyki i komunikacji społecznej.
Administratorem i pomysłodawcą aplikacji jest KGHM Polska Miedź SA. Głównym zamysłem miedzianej spółki było z jednej strony zebranie wiedzy o wartościach turystycznych regionu, a z drugiej – pomoc turystom i mieszkańcom w odkrywaniu piękna terenów Zagłębia Miedziowego, w dodatku w nowatorski sposób. Aplikację uruchomiono 16 lipca 2020 roku. Był to efekt dialogu KGHM z samorządami i krok do realizacji wspólnych celów.
– Zagłębie Miedziowe to wyjątkowy region, a KGHM jest jego fundamentem. Zachęcamy do rodzinnego wyjścia z czterech ścian i spacerów w najbliższej okolicy, aby odkrywać nieznane miejsca – powiedział podczas konferencji inaugurującej projekt szef miedziowego giganta Marcin Chludziński. – Mamy poczucie odpowiedzialności za lokalną społeczność, za środowisko naturalne, ale także za to, by promować dziedzictwo kulturowe Zagłębia Miedziowego – dodał.
– Sukcesywnie będziemy rozwijać ofertę turystyczną Polkowic. Najpopularniejsze miejsca to głównie te związane z górniczym charakterem naszego miasta, jak pomnik „Górnikom Polskiej Miedzi”, makieta szybu górniczego czy wagonik przy ul. Kmicica. Wiele wyjątkowych miejsc jest też związanych z genius loci Polkowic, jak wiatrak holenderski. Ważnym punktem na mapie turystycznej jest też znany na całym świecie szlak św. Jakuba, który przechodzi przez naszą gminę. O wszystkie te miejsca dbamy, choć niektóre z nich wymagają jeszcze większego wyeksponowania. Dzięki współpracy z KGHM turyści, jak i mieszkańcy mogą je znaleźć w aplikacji naMIEDZI – mówi Krzysztof Kaczanowski, dyrektor wydziału promocji, turystyki i komunikacji społecznej (fot.: Krzysztof Kaczanowski w załączeniu).
Fot.: naMIEDZI