Dwie nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz dwie stacje ładowania baterii do wózków elektrycznych, z których jedna zasilana jest z instalacji fotowoltaicznej, zostały uruchomione w Hucie Miedzi Cedynia. Od prawie dwóch lat w tym oddziale KGHM trwa wdrażanie rozwiązań z zakresu elektromobilności.
Głównym celem działań jest dążenie do zwiększenia w procesie produkcji udziału zielonego transportu. Ważnym aspektem, jest również redukcja kosztów w firmie. Huta Miedzi Cedynia to szczególny zakład, położony wśród lasów niedaleko miejscowości Orsk. W oddziale wytwarzane są walcówka i drut wykorzystywane m.in. przy produkcji kabli elektroenergetycznych oraz stosowane w elektrycznej trakcji kolejowej.
W 2020 roku w Hucie Miedzi Cedyni pojawiły się dwa pierwsze elektryczne wózki widłowe i samochód „elektryk”. Rok później przeprowadzona została modernizacja i przebudowa parkingu na potrzeby uruchomienia stacji ładowania.
W Hucie aktualnie funkcjonują 4 stacje ładowania oraz mała instalacja fotowoltaiczna, która będzie pozyskiwać energię odnawialną do tych stacji. Stacja do ładowania akumulatorów wózków jest połączona z instalacją, która składa się z 66 paneli.
Wózki elektryczne o udźwigu 4,5 tony stosowane są do załadunku katod do pieca ASARCO.
Huta w tym roku zakupi jeszcze trzy kolejne wózki elektryczne, które będą obsługiwać ekspedycję palet z walcówką i drutem miedzianym.
Pierwszy pełen rok użytkowania pojazdów z napędem elektrycznym pokazuje duże oszczędności w kosztach eksploatacji. Zużycie oleju napędowego w oddziale spadło o 22%. Zastosowanie wózków elektrycznych przyczyniło się do obniżenia kosztów eksploatacji o 73% w porównaniu do wózków spalinowych. Natomiast eksploatacja elektrycznego auta osobowego spowodowała obniżenie kosztów o 79% w porównaniu do samochodu osobowego z napędem spalinowym. Planowany zakup kolejnych pojazdów elektrycznych pozwoli na zmniejszenie zużycia oleju napędowego o następne ok. 60% rok do roku.