Zmiana funkcji szybu L-VI w Rynarcicach na materiałowo-zjazdowy jest ważnym przedsięwzięciem. Przewidywany termin uruchomienia szybu L-VI to przełom 2018 i 2019 roku.
Na powierzchni powstaje budynek administracyjno-socjalny, który pomieści łaźnie dla załogi oraz biura ruchu. Rośnie też budynek do przeładunku materiałów petrochemicznych. Na ukończeniu jest stacja uzdatniania wody. Działa już węzeł cieplny, który w sezonie zimowym zapewniał odpowiednią temperaturę powietrza wchodzącego do szybu.
Nowy rejon kopalni Lubin nie mógłby funkcjonować bez stacji elektroenergetycznej 110/6 kV, z której zasilane będą wszystkie obiekty. Zastosowano w niej niezawodne wnętrzowe rozdzielnice wysokiego napięcia, dzięki czemu powierzchnia stacji zajmuje 4 razy mniej miejsca. Przed przyłączeniem napięcia na miejscu trwały intensywne prace pomiarowe. – Po wykonaniu wszystkich procedur w ramach „Programu pierwszego załączenia” oraz przeprowadzeniu testów sprawdzających poprawność działania systemów, stacja KLR 110/6 kV do 23 maja zostanie poddana kontroli odbiorowej przez Specjalistyczny Urząd Górniczy w zakresie elektroenergetycznym, budowlanym i przeciwpożarowym – tłumaczy Tomasz Kostka, główny inżynier energetyk Zakładów Górniczych Lubin.
Pod ziemią budowane jest podszybie z urządzeniem załadowczo-rozładowczym, pomostami wahadłowymi, pomostem do wsiadania i wysiadania ludzi z obu pięter klatki oraz suwnicą o udźwigu 250 kN. Załoga wykonuje też zbrojenie rząpia szybu. W jego obrębie budowane są pomieszczenia funkcyjne, komora do scalania nowych maszyn dołowych, stacja osobowa z garażami i w końcu komory: maszyn ciężkich i paliw. Budowane są również drogi dojazdowe do bezpiecznego transportu kontenerów z materiałami za pomocą specjalnie do tego przystosowanych górniczych transporterów podnośnikowych. Powstają także linie kablowe, rurociągi oraz główna poziomowa rozdzielnia 6 kV Rdg-3, która została już oddana do użytku. Powstający rejon będzie funkcjonował po nowemu.
– Proces logistyczny będzie też obejmował zamówienia, zarządzanie zapasami i przepływem materiałów. Oczywiście do naszych zadań należeć będzie też transport, magazynowanie, pakowanie, komunikacja oraz zarządzanie logistyką – wymienia Radosław Jedliński, główny inżynier ds. inwestycji.